Jan is projectingenieur. Hij rijdt al enige tijd elektrisch en legt wekelijks zo’n 400 km af. We peilden naar z’n ervaringen met elektrisch rijden: waarom rijdt hij elektrisch en wat betekent het voor hem?

Wat heeft je ertoe aangezet een elektrische wagen te kiezen?

Jan: Ik heb gekozen voor een elektrische wagen omdat ik mee de transitie naar rijden op hernieuwbare energie wil ondersteunen. Daarvoor moet het kip-en-ei-verhaal doorbroken worden: geen elektrische auto's bij gebrek aan laadpalen - geen laadpalen bij gebrek aan elektrische auto's. Voordien had ik een hybride wagen. Ik was dus al vertrouwd met het aangename rijgevoel van elektrisch rijden.

Kan je even kaderen hoe je verplaatsingspatroon eruitziet? En hoe je je dan organiseert om te laden bijvoorbeeld?

Jan: Ik woon op zo’n 15 km van m’n werk. Bij normale woonwerkverplaatsingen laad ik de batterij thuis op. Dat is het voordeligste, zeker nu ik recent ook zonnepanelen heb laten installeren. Eén à twee dagen per week verblijf ik elders: daar kan ik moeilijk laden omdat ik meestal niet voor de deur kan parkeren. Maar voor een ritje heen en terug van zo’n 45 km is dat niet nodig. Als het erop aankomt, laad ik de wagen terug op aan het werk om van daar dan naar huis te rijden.

Laad je ook bij als je onderweg bent of gaat winkelen?

Jan: Laden tijdens het winkelen is zeker dankbaar als het er op aankomt: als de batterij bijna leeg is helpen alle beetjes. Dan ben je blij dat je kan ‘stekkeren’ terwijl je winkelt. Wie plug-in hybride rijdt, is natuurlijk bijzonder goed geholpen met laden tijdens het winkelen. Maar zelf doe ik het niet zo
veel, omdat ik het niet nodig heb. Ik kan thuis vlot laden, en ook op het werk. Het is ook duurder dan thuis, aangezien ik zonnepanelen heb.

Zijn er drempels waar je tegenaan loopt?

Jan: Je moet er wel planmatig mee bezig zijn. Het is niet goed voor de batterij om die steeds tot 100% te laden, maar soms heb je de volledige capaciteit nodig voor de dag nadien. Daar moet je 's avonds aan denken. Ik ben dan wel geen fantastische planner, maar het lukt wel.

En wat met langere afstanden?

Jan: In de winter is de actieradius van m’n elektrische wagen minder dan 200 km. Dat is voor sommige verplaatsingen onvoldoende, tenzij je vlot toegang hebt tot een laadpaal op de plaats van bestemming. Maar ook hier zie je verbetering: er komen laadpalen bij, en de batterijcapaciteit van elektrische wagens wordt steeds groter.

Welke tips zou je willen meegeven voor wie elektrisch wil rijden?

Jan: De belangrijkste tip: zorg voor een laadplaats thuis. Dat is praktisch en voordelig. Mijn wagen heeft een batterijcapaciteit van 35 kWh en dan is een gewoon stopcontact voldoende. Daarmee kan ik tot 90 % van de verplaatsingen doen. Voor de nieuwere types elektrische wagens met groter batterijvermogen zal een wallbox nodig zijn om de batterij in één nacht volledig te kunnen opladen. De keuze van batterijcapaciteit en laadmogelijkheden thuis hangt heel sterk af van het wagengebruik: laat je hierbij goed adviseren om geen onnodige kosten te maken.

Jan Robberecht

Beroep:
Projectingenieur
Aantal km per jaar:
20.000 km
Over mezelf:
Gezond evenwicht tussen me-time en mensen om me heen