Wat is rijden op elektriciteit?

Een elektrische auto wordt aangedreven door een elektromotor in plaats van een verbrandingsmotor. De motor krijgt zijn energie door de oplaadbare batterijen die in de auto zijn geïnstalleerd. Die batterijen zitten vaak onderaan de auto, maar kunnen ook in de koffer zitten. Een elektrische wagen heeft geen uitlaat. Verder ziet de auto er aan de buitenzijde exact hetzelfde uit. Wanneer de elektrische auto wordt gestart, stuurt de omzetter de stroom van de batterijen naar de elektromotor. Die elektromotor zet de elektrische energie om in mechanische energie en dat doet de wielen van de wagen bewegen.

Rijden op elektriciteit is stil en aangenaam rijden. U gebruikt onmiddellijk het volledige vermogen van uw elektromotor. U kan de batterij makkelijk thuis of op het werk op- of bijladen door die aan te sluiten op het stopcontact. Wanneer u kiest voor 100 % groene stroom, rijdt u bovendien ook 100 % groen.

Voordelen van elektrisch rijden

  • Rekening houdend met de Belgische energiemix, stoten de elektrische wagens 47 gram CO2 per kilometer uit. Ter vergelijking: voor een gemiddelde dieselwagen bedraagt dit (met dezelfde methodiek) 198 gram CO2 per kilometer. Wanneer u groene stroom laadt, hebt u  geen CO2-uitstoot, fijn stof of andere schadelijke deeltjes. Elektrisch rijden draagt dus positief bij aan de lokale luchtkwaliteit.
     
  • U moet onderweg niet meer stoppen om te tanken maar laadt uw wagen op waar u parkeert (op het werk, thuis of onderweg).
     
  • Comfortabel rijden: stil en comfortabel door de traploze versnelling, het hoge acceleratievermogen, het regeneratief remmen en de one-pedal-drive.
     
  • U verbetert de lokale geluidskwaliteit.
     
  • Fiscaal voordelig.
     
  • Onderhoudsvriendelijk..
     
  • Naast de milieu- en gezondheidsvoordelen kunnen elektrische wagens in de toekomst ook bijdragen aan de integratie van hernieuwbare energie. Ze versterken de energiebevoorrading door de reservecapaciteit van de autobatterijen te gebruiken als energiebuffer.
     

Nadelen van elektrisch rijden

  • De levenscyclus van de batterij.
     
  • De beperkte autonomie? Het rijbereik van een elektrische wagen wordt steeds groter. Er zijn kleinere wagens die slechts 100 km rijbereik hebben maar een rijbereik van meer dan 300 km is steeds vaker de norm. Onderzoek heeft uitgewezen dat een Belg zich gemiddeld 2,65 keer per dag verplaatst met een gemiddelde afstand van 36,95 km. Het rijbereik van de wagen is ook sterk afhankelijk van uw rijgedrag en de weersomstandigheden.
     
  • De aankoopprijs.

Type wagens

  • Wanneer de wagen voor 100 % wordt aangedreven door een elektrische motor, spreekt men van een batterij-elektrische wagen (BEV).
  • Wanneer de wagen een verbrandingsmotor én een elektrische motor heeft die men kan opladen, spreekt men van een plug-in hybride wagen (PHEV). Kan de batterij van de elektromotor niet opgeladen worden aan een stopcontact maar enkel tijdens het remmen? Dan spreekt men van een hybride wagen (HEV).
  • Wanneer in de wagen waterstof wordt omgezet naar elektriciteit voor de elektrische aandrijving, spreekt men van een waterstofwagen of een fuel cell electric vehicle (FCEV).

Laden bij DATS 24

De meeste elektrische rijders laden hun wagen thuis op en laden deze bij op het werk. Wanneer u uw wagen thuis volledig oplaadt, duurt dit tot 5 uur voor kleine modellen en tot 10 uur voor grote wagens. Daarnaast kan u uw wagen ook bijladen aan de laadpalen onderweg. Hoe snel dit gaat, hangt af van het vermogen van de laadpaal of laadinstallatie. Ideaal is om bij te laden tijdens het winkelen, aan de DATS 24-laadpalen op de winkelparkings van Colruyt Group. Elektrische wagens met een CHAdeMO- of COMBO 2-aansluiting kunnen hier bijladen aan 22 kWh voor slechts € 0,25/kWh en een maandelijkse kost van € 1. Daarnaast kan u met de DATS 24-laadpas ook laden binnen een interoperabel netwerk van bijna 9000 laadpalen in Europa. Zowel ons netwerk als het interoperabel netwerk blijft groeien.

Vind een DATS 24-laadpaal

Vraag uw DATS 24-laadpas aan