Product information cards

Product information cards sub

  • Box1 title

  • Box2 title

  • Box3 title

  • Box2 sub title
  • Box3 sub title
  • Box1 Box1 Box1 Box1 Box1 Box1 .Box1 Box1 Box1 

  • Box2 Box2Box2 Box2 Box2 .Box2 Box2 Box2 .

  • Box3 Box3 Box3 Box3 Box3 Box3 Box3 Box3 Box3 Box3 Box3 

  • Bekijk de infosessie

    Was je tot voor kort klant bij de Vlaamse Energieleverancier? Dan kan je drie zaken doen:

     Experten antwoorden op al je vragen

    Hoe vergelijk ik de verschillende aanbieders op de markt? Welk contract is het beste voor mij? En hoe interpreteer ik vergelijkingswebsites?

    Om al je vragen te beantwoorden organiseerde DATS 24 online informatiesessies. Je kan hier de opname van de livestream herbekijken.

     Betrouwbare partner

    DATS 24 maakt al meer dan 50 jaar deel uit van Colruyt Group en deelt dezelfde waarden: klantgericht, innovatief, betrouwbaar en stabiel.

     100 % groene, Belgische stroom

    DATS 24 levert niet alleen 100 % groene stroom. Die stroom wordt bovendien door Colruyt Group zelf geproduceerd. Levering verzekerd dus. En bovendien kan je zelf kiezen waar je stroom vandaan komt: van onze windturbines op de Noordzee of van het windpark in Halle. Aardgas leveren we ook, waardoor je één factuur en één aanspreekpunt hebt.

     Heb je nog vragen?

    Dan kan je mailen naar energievragen@dats24.be of ons bellen op het telefoonnummer 02 583 11 61 (maandag – zaterdag van 7 tot 20 u. en zondag van 10u.-20u.).

  • Antwoord op je vragen

    Welke leverancier is de beste keuze?

    Dat is niet voor iedereen hetzelfde, want het hangt af van de samenstelling van je verbruik en van de zaken die jij belangrijk vindt: neem je elektriciteit én aardgas of slechts één van beide? Wil je groene of grijze stroom? Wens je een contract dat je de zekerheid biedt van een goede prijs op lange termijn of wil je elk jaar van leverancier kunnen veranderen om telkens het laagste tarief te hebben? Verkies je volledig digitale communicatie of wil je een persoon aan de lijn kunnen krijgen die je vragen beantwoordt? Enzovoort.

    Bij je zoektocht kan je een online prijsvergelijking gebruiken. Het is belangrijk dat je daar verstandig mee omspringt. Sommige contracten zijn gebaseerd op prijzen van afgelopen kwartalen (dus gedateerde prijzen). Daardoor wordt je maandbedrag niet correct ingeschat. Je betaalt op het einde meer of minder dan wat vandaag uit de vergelijking blijkt. Volgens DATS 24 zijn tarieven die gebaseerd zijn op een maandelijkse indexering de meest betrouwbare. Dat is omdat ze vertrekken van de meest recente prijs die we kennen, namelijk die van de voorbije maand. DATS 24 stelt één eenvoudig, variabel contract voor dat gebaseerd is op een maandelijkse indexering. Daardoor ligt het resultaat van je simulatie het dichtst bij de meest recente marktprijzen. Zo heb je een zo accuraat mogelijk beeld van de kost die je mag verwachten."

    Hoe vergelijk ik de verschillende aanbieders en contracten op de markt?

    Je gebruikt daarvoor best een prijsvergelijker waarin je op basis van je verbruiksgegevens een overzicht krijgt van het aanbod. Dan kies je op basis van jouw voorkeuren (groene vs. grijze stroom, vast vs. variabel tarief, met of zonder domiciliëring, enz.) het contract dat het best bij je past.

    Wanneer je vergelijkt, zijn er enkele zaken waarop je best let. Zo is bij variabele tarieven het type index van belang (maandelijks of per kwartaal), is het goed om stil te staan bij eventuele bijkomende voorwaarden van de leverancier (bv. domiciliëring, voorafbetaling, exclusief digitale communicatie) en informeer je je best vooraf over de financiële stabiliteit van de leverancier.

    Als je wil weten hoe je de resultaten van een prijsvergelijking interpreteert en als je tips wil krijgen van energie-experten, kan je je inschrijven op een online infosessie op donderdag 16/12 tussen 12u en 20u. Dat kan op dats24.eco/energievragen. Na die datum vind je op deze webpagina een link naar de opname van deze sessie."

    Wat is de beste keuze: een vast of een variabel tarief?

    Je kiest voor een vast tarief als je zekerheid wil. Dit impliceert dat je je tarief regelmatig opvolgt en dus actief omgaat met je energiecontract. Als de marktprijzen dalen, moet je namelijk actie ondernemen om van die daling te kunnen meegenieten. Als je het risico op een prijsstijging wil beperken, ga je voor vast.

    Je kiest voor een variabel tarief als je niet van plan bent om je contract voortdurend in de gaten te houden en bereid bent om mee te surfen op de marktbewegingen: je geniet meteen van prijsdalingen en ervaart ook sneller de prijsstijgingen."

    Gaat de provincie Oost-Vlaanderen iets ondernemen rond de groepsaankoop ?

    De gedeputeerde energie van de provincie Oost-Vlaanderen heeft via de pers laten weten dat ze verschillende leveranciers gecontacteerd heeft en dat niemand bereid was het lopende contract over te nemen. Op korte termijn komt er dus geen nieuw groepscontract. De deelnemers aan het huidige contract worden verzocht zelf een nieuwe leverancier te zoeken. DATS 24 wil daarbij helpen.

    Hoe vind ik het beste tarief voor gas en elektriciteit? En tegelijkertijd: wie kies ik als ik niet alleen prijs maar ook zekerheid belangrijk vind?

    De prijs is één manier om energieleveranciers te selecteren, maar er zijn ook andere benaderingen. Duurzaamheid kan een criterium zijn (bvb. grijze of groene stroom) of de stabiliteit van de leverancier (kan ik ervan uitgaan dat mijn leverancier op lange termijn blijft bestaan en me energie blijft leveren?). Iedereen bepaalt voor zichzelf welke criteria de belangrijkste zijn.

    Is prijs voor jou het belangrijkste criterium, consulteer dan een online prijsvergelijking. Wanneer je vergelijkt, zijn er enkele zaken waar je best op let. Zo is bij variabele tarieven het type index van belang (maandelijks of per kwartaal), is het goed om stil te staan bij eventuele bijkomende voorwaarden van de leverancier (bv. domiciliëring, voorafbetaling, exclusief digitale communicatie) en informeer je je best vooraf over de financiële stabiliteit van de leverancier.

    Weegt duurzaamheid voor jou het meest door? Ga dan voor een leverancier die alleen groene stroom levert, bij voorkeur Belgisch van oorsprong (korte keten). Als het even kan, kies je ook voor groene stroom geproduceerd door zonnepanelen of offshore windparken (geen geluidsoverlast, geen belemmering van het zicht). Door je keuze voor groene stroom zorg je er mee voor dat onze gezamenlijke afhankelijkheid van grijze energiebronnen vermindert. Op vreg.be kan je controleren waar de stroom van jouw leverancier vandaan komt (herkomstvergelijker) en hoe groen hij is (groencheck).

    Wil je een energiepartner bij wie je ook op lange termijn terecht kan en zoek je dus naar een stabiele leverancier? Kies dan een bedrijf met een goede financiële reputatie dat aan risiciospreiding doet. Bijvoorbeeld door actief te zijn in verschillende stappen van de productieketen of in verschillende sectoren."

    Is een leverancier verplicht om klanten met terugwerkende kracht te aanvaarden?

    Het staat elke energieleverancier vrij om wel of niet in te gaan op je vraag naar een contract met terugwerkende kracht.

    Was je klant bij de Vlaamse Energieleverancier en maak je je overstap naar DATS 24 vóór 07/01/2022, dan laten we je contract ingaan op 08/12/2021.
    We vragen je het normale inschrijvingsproces te volgen op dats24.be en de vroegst mogelijke startdatum te kiezen. Direct daarna stuur je een e-mail naar energievragen@dats24.be of je belt naar 02 583 11 61. Je laat ons weten dat je ex-klant bent van de Vlaamse Energieleverancier en wil overstappen vanaf 08/12/2021. Wij zorgen er dan voor dat je contract op die datum begint. Vermeld in die e-mail je naam, adres en de EAN-codes van je aansluiting.

    Extra tip voor jou: maak zo snel mogelijk een foto van je huidige meterstanden met daarop bvb. een krant van vandaag, zodat je de datum van de foto kan bewijzen. Als op de eindafrekening je meterstanden te hoog zijn ingeschat door netbeheerder Fluvius, dan kan DATS 24 dankzij die foto's voor jou aan Fluvius aantonen dat je verbruik lager lag. Zo kunnen we je helpen om niet te veel te betalen, want bij DATS 24 vinden we het belangrijk dat je een correcte prijs betaalt."

    Wat met de terugdraaiende teller?

    Heb je, als gedupeerde klant van de Vlaamse Energieleverancier, tijdens de voorbije maanden door middel van de terugdraaiende teller een overschot opgebouwd? Dan kan je dat helaas niet meenemen naar je nieuwe leverancier.

    Wat betekent 'onbepaalde duur' bij contracten? En wat is het verschil tussen bepaalde en onbepaalde duur?

    Bij vaste contracten van onbepaalde duur is het tarief geldig tot de leverancier het verandert. Je krijgt als klant een bevestiging van de minimumperiode waarvoor dat tarief geldt. Meestal is het tarief minstens 1 jaar geldig. Zolang je als klant geen tariefupdate ontvangt van je leverancier, blijft je tarief gelden.

    Bij variabele contracten van onbepaalde duur blijft de tariefformule geldig tot de leverancier je van een wijziging op de hoogte brengt.

    Een contract van bepaalde duur is van bij de aanvang geldig voor een beperkte periode, bvb. 1 jaar. Na die periode stopt het contract vanzelf. Twee maanden voor afloop van die periode moet je leverancier je laten weten aan welke voorwaarden je voor een volgende periode kan intekenen. "

    Welke meterstanden worden door Fluvius gebruikt?

    Heb je een digitale meter? Dan leest Fluvius je meterstand vanop afstand uit op datum van 07/12/2021.

    Heb je een analoge meter? In dat geval maakt Fluvius een schatting op basis van je verbruiksprofiel. Aangezien je een contract afsluit met een nieuwe energieleverancier, geef je de wisseldatum en werkelijke wisselmeterstand mee aan je nieuwe leverancier. Hij bezorgt die op zijn beurt aan Fluvius. Als er wat tijd overgaat, kan het dat Fluvius je geschatte meterstand al eerder naar de Vlaamse Energieleverancier gestuurd heeft en dat die op basis daarvan een afrekeningsfactuur maakt. Normaal gezien ontvang je daarna een gecorrigeerde factuur met je doorgegeven werkelijke meterstanden.

    Extra tip voor jou: maak zo snel mogelijk een foto van je huidige meterstanden met daarop bvb. een krant van vandaag, zodat je de datum van de foto kan bewijzen. Als op de eindafrekening je meterstanden te hoog zijn ingeschat door netbeheerder Fluvius, dan kan DATS 24 dankzij die foto's voor jou aan Fluvius aantonen dat je verbruik lager lag. Zo kunnen we je helpen om niet te veel te betalen, want bij DATS 24 vinden we het belangrijk dat je een correcte prijs betaalt."

    Ik heb al een contract ondertekend bij een nieuwe leverancier, maar wil nu klant worden bij een andere leverancier, bij voorbeeld bij DATS 24. Kan dat?

    Ja, dat kan. Binnen de 2 weken na het ondertekenen van het contract kan je dat kosteloos annuleren. Daarvoor stuur je een mail naar de andere leverancier waarin je bevestigt dat je je contract niet wil laten ingaan en gebruik maakt van je herroepingsrecht. Je volgt dat best goed op, zodat je binnen de herroepingstermijn van 2 weken een bevestiging krijgt en een nieuwe leverancier kan kiezen.

    Als je je bedenkt meer dan 2 weken na de ondertekening van je contract, kan je het opzeggen op elk moment nadat het is ingegaan, met inachtname van een opzegtermijn van 30 dagen.
    Via dats24.be word je dan klant bij ons. Als je wil dat je contract bij DATS 24 ingaat op 08/12/2021, stuur je ons vóór 07/01/2022 een mail op energievragen@dats24.be of bel je ons op 02 583 11 61 met de vraag je contract te laten ingaan op 08/12/2021."

    Moet je een verbrekingsvergoeding betalen als je nu een contract aangaat en binnen een half jaar een nieuwe leverancier kiest?

    In België kan je altijd kosteloos van energieleverancier veranderen mits het respecteren van een opzegtermijn van 30 dagen.
    Wil je toch sneller overstappen, dan kan je huidige leverancier je een boete aanrekenen. Lees de contractovereenkomst of tariefkaart na om te weten of je je voordelen wel of niet verliest als je een einde maakt aan je contract vóór de einddatum."

    Hoe snel moet ik overschakelen van Fluvius naar een andere leverancier? En wat na 60 dagen ?

    Was je klant bij de Vlaamse Energieleverancier, dan word je 60 dagen van energie voorzien door noodleverancier Fluvius.

    Stap je vóór 07/01/2022 over naar een nieuwe leverancier? Dan bieden sommige leveranciers je de mogelijkheid klant te worden met terugwerkende kracht vanaf 08/12/2021. Daardoor stap je de dag na het faillissement van de Vlaamse Energieleverancier over naar je nieuwe leverancier.

    DATS 24 biedt die mogelijkheid. Wat we vragen, is dat je meteen nadat je bij ons klant geworden bent, een e-mail stuurt naar energievragen@dats24.be of belt op 02 583 11 61 met de vraag je startdatum op 08/12/2021 te zetten. De rest regelen wij.

    Je hebt er dus alle belang bij om vóór 07/01/2022 over te stappen. Doe je dat niet, dan blijft noodleverancier Fluvius je energie leveren gedurende 60 dagen. Na die periode loop je het risico afgesloten te worden."

    Welke meterstanden worden gebruikt bij de start van het nieuwe contract bij mijn nieuwe leverancier?

    Je eindmeterstanden bij de Vlaamse Energieleverancier worden gebruikt als beginmeterstanden bij je nieuwe leverancier.

    Is een groepsaankoop een goed idee ?

    Een groepsaankoop kan een goed idee zijn als je je overstap wil uitbesteden en een lage prijs zoekt. De kans is echter klein dat er vandaag interessante groepsaankopen worden voorgesteld, omdat de energieprijzen op dit moment historisch hoog zijn. In elk geval is het aangewezen dat je ook bij een groepsaankoop vergelijkt met de marktaanbiedingen op dat moment. Zo ben je zeker dat je een goede keuze maakt.

    DATS 24 neemt niet deel aan groepsaankopen. Wij verkiezen een langetermijnrelatie met onze klanten en doen er alles aan om je tevreden te houden: een correcte prijs voor nieuwe én voor bestaande klanten, een goed functionerende klantendienst die dagelijks per telefoon bereikbaar is, 100 % groene Belgische stroom, abonnementskosten die in 12 gelijke, maandelijkse schijven aangerekend worden, enz. Dankzij die langetermijnrelatie kunnen we als bedrijf groeien en verder investeren in bijkomende duurzame energiebronnen."

    Ik heb ingetekend op een groepsaankoop volgend jaar, wat moet ik in de tussentijd doen?

    Je hebt een nieuwe leverancier nodig om de periode te overbruggen tussen vandaag en de startdatum van je nieuwe groepsaankoop.

    Je kiest best voor een vast tarief als je zekerheid wil. Dit impliceert dat je je tarief regelmatig opvolgt en dus actief omgaat met je energiecontract. Als de marktprijzen dalen, moet je namelijk actie ondernemen om van die daling te kunnen meegenieten. Als je het risico op een prijsstijging wil beperken, ga je voor vast.

    Je kiest voor een variabel tarief als je niet van plan bent om je contract voortdurend in de gaten te houden en bereid bent om mee te surfen op de marktbewegingen: je geniet meteen van prijsdalingen en ervaart ook sneller de prijsstijgingen."

    Opnieuw kiezen voor een kleine leverancier is dat wel een goed idee?

    Dat is een overweging die iedereen voor zichzelf moet maken. Op de Belgische energiemarkt zijn zowel grote, gevestigde waarden actief als kleinere leveranciers.

    In Vlaanderen moet elke leverancier voldoen aan strenge voorwaarden die gecontroleerd en opgevolgd worden door de VREG (Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt). In Wallonië neemt de CWaPE die taken op zich. De huidige marktomstandigheden zijn echter ongezien en voor alle energieleveranciers een uitdaging.

    DATS 24 is begin dit jaar gestart met de levering van aardgas en 100 % groene Belgische stroom aan gezinnen. Als deel van Colruyt Group heeft DATS 24 al jaren ervaring als energieproducent, en als energieleverancier aan bedrijven. Kies je voor DATS 24 als je nieuwe energieleverancier, dan kies je voor een leverancier die deel uitmaakt van een gezond bedrijf dat al meer dan 50 jaar bekend staat om zijn betrouwbaarheid, klantgerichtheid, bereikbaarheid en innovatie."

    Is het beter te kiezen voor één leverancier voor elektriciteit en gas of is het interessanter om verschillende leveranciers te kiezen?

    Je hoeft je contract voor gas en elektriciteit niet bij dezelfde leverancier te nemen. Als je dat wel doet, maakt het de zaken voor jou een stuk eenvoudiger: één maandelijkse voorschotfactuur en eindafrekening, één contactnummer bij vragen, één klantenzone met alle informatie over je contract. Bovendien kiest, volgens de VREG marktmonitor van 2021, 92 % van de Vlaamse gezinnen ervoor om gas en elektriciteit af te nemen bij dezelfde leverancier.

    DATS 24 biedt een variabel contract voor gas en 100 % groene Belgische stroom aan met de meest actuele (maandgebaseerde) gegegevens. Als dat de criteria zijn die jij belangrijk vindt, dan hebben wij voor jou een concurrentieel aanbod.

    Als je bovendien kiest voor de energie van DATS 24, garanderen we ex-klanten van de Vlaamse Energieleverancier dat ze met terugwerkende kracht klant kunnen worden op 08/12/2021. Het volstaat dat je na je aansluiting als klant contact opneemt via energievragen@dats24.be of via 02 583 11 61 (ma-za van 7 u.-20 u. en zo van 10 u.-20 u.) en vraagt om 08/12/2021 als startdatum van je nieuwe contract te hebben. "

    Hoe kan ik het meest vlot overschakelen, wat moet ik doen, wat heb ik allemaal nodig ?

    Nadat je beslist hebt wat voor jou de belangrijkste criteria zijn waaraan je nieuwe energieleverancier moet beantwoorden en nadat je die leverancier gevonden hebt, raden we je aan een simulatie te maken op basis van je meest recente jaarverbruik. Je houdt dus best een afrekeningsfactuur van je vorige leverancier bij de hand, waarop die gegevens staan, meestal weergegeven in grafieken. Beschik je niet over je afrekeningsfacturen, gebruik dan een simulator bij een energieleverancier om je verbruik in te schatten. Dat verbruik kan je later meestal nog aanpassen.
    Op je afrekeningsfactuur staan ook de unieke EAN-nummers van de stroom- en/of gasmeters in je huis. Die heb je nodig om een contract af te sluiten, naast je persoons- en adresgegevens. Sommigen vragen ook je bankrekeningnummer voor eventuele terugstortingen en ook dat hou je dus best in de buurt.
    Bij DATS 24 word je klant via de website dats24.be. Je start het best met een simulatie van je verbruik. Beslis je daarna om klant te worden, dan kan dat in enkele eenvoudige stappen. Ben je al klant bij Colruyt Group en heb je een Xtra-account, dan gaat het nog makkelijker, want dan hebben we de meeste van je gegevens al."

    Waarom kiezen voor DATS 24?

    DATS 24 is begin 2021 gestart met leveringen van aardgas en 100 % groene Belgische stroom aan gezinnen. DATS 24 maakt al meer dan 50 jaar deel uit van Colruyt Group en deelt dezelfde waarden: klantgericht, innovatief, betrouwbaar en stabiel. We zijn een gezond Belgisch bedrijf en bovendien al jaren producent van groene stroom. We dragen duurzaam ondernemen hoog in het vaandel en bieden je ook inzichten zodat je zelf doordachte keuzes kan maken.

    Wordt DATS 24 je nieuwe energieleverancier, dan kies je voor één eenvoudig variabel tarief, aardgas en 100 % groene stroom (uit on- en offshore wind of biogas). Je betaalt voor je energie een correcte, eerlijke prijs. Als je vragen hebt, kan je per telefoon terecht bij de klantendienst van maandag tot zaterdag van 7 u. tot 20 u. en op zondag van 10 u. tot 20 u. "

    Hoe kan ik klant worden?

    Je kan klant worden bij DATS 24 via dats24.be. Gebruik hiervoor je Xtra-profiel (de gegevens van je Xtra-app of -kaart die je bij de winkels van Colruyt Group gebruikt). Nog geen Xtra-profiel? Dan kan je er online eentje aanmaken.

    Niet zeker van je verbruiksgegevens? Dat is geen probleem, kies dan voor een schatting van je verbruik. Selecteer vervolgens de vroegst mogelijke overstapdatum. Was je klant bij de Vlaamse Energieleverancier en maak je je overstap naar DATS 24 vóór 07/01/2022, dan laten we je contract ingaan op 08/12/2021. We vragen je het normale inschrijvingsproces te volgen op dats24.be en de vroegst mogelijke startdatum te kiezen. Direct daarna stuur je een mail naar energievragen@dats24.be of je belt naar 02 583 11 61. Je laat ons weten dat je ex-klant bent van de Vlaamse Energieleverancier en wil overstappen vanaf 08/12/2021. Wij zorgen er dan voor dat je contract op die datum begint. Vermeld in die e-mail je naam, adres en de EAN-codes van je aansluiting.

    Extra tip voor jou: maak zo snel mogelijk een foto van je huidige meterstanden. Als op je eindafrekening je meterstanden te hoog zijn ingeschat door netbeheerder Fluvius, dan kan DATS 24 dankzij die foto's voor jou aan Fluvius aantonen dat je verbruik lager lag. Zo kunnen we je helpen om niet te veel te betalen. DATS 24 vindt het belangrijk dat je een correcte prijs betaalt."

    Hoe snel kan ik klant worden?

    Als je klant was bij de Vlaamse Energieleverancier voorzien we een extra snelle activatie. Je kan je met terugwerkende kracht vanaf 8 december aansluiten. Het is belangrijk dat je ons zo snel mogelijk mailt op energievragen@dats24.be of belt op 02 583 11 61 nadat je je op dats24.be geregistreerd hebt als klant. Zo weten we dat we voor jou als ex-klant van de Vlaamse Energieleverancier heel snel aan de slag mogen gaan. Vermeld in die e-mail zeker je naam, adres en de EAN-codes van je aansluiting. "

    Loop ik het risico om zonder energie te vallen?

    Neen, wees gerust, je elektriciteit en aardgas worden gegarandeerd bij een faillissement. Dat is wettelijk bepaald, want in zo'n geval neemt netbeheerder Fluvius je energielevering over voor maximaal 60 dagen. Je krijgt van hen hiervan ook een melding. Zo heb jij de tijd om een andere energieleverancier te vinden waar je je goed bij voelt.
    Bovendien: als je vóór 07/01/2022 beslist om over te stappen naar DATS 24, dan laten wij je contract met terugwerkende kracht starten op 08/12/2021."

    Krijg ik mijn geld terug als ik teveel voorschot betaald heb?

    Het beste dat je kan doen als de Vlaamse Energieleverancier je een saldo moet terugbetalen, is je melden als schuldeiser via www.regsol.be. Hou er rekening mee dat het een tijd kan duren voor alle afrekeningen gemaakt en eventuele terugbetalingen gebeurd zijn. Het is helaas niet zeker of je (volledig) terugbetaald zal worden. Je bent ook pas zeker van je saldo wanneer je de afrekening hebt ontvangen tot en met 7 december of wanneer je eerder al een eindafrekening hebt ontvangen. Pas dan kan je je vordering indienen bij www.regsol.be. Alle terugvorderingen worden gecoördineerd door de curatoren die het faillissement van de Vlaamse Energieleverancier afronden. Energieleveranciers, zoals DATS 24, hebben er geen invloed op. "

    Moet ik bijbetalen als ik te weinig voorschot betaald heb?

    De curatoren die het faillissement van de Vlaamse Energieleverancier afronden, maken voor alle klanten een eindafrekening op. Als blijkt dat je moet bijbetalen, krijg je bij je eindafrekening een einddatum voor de betaling en het rekeningnummer waarop je kan betalen. Het zal wel nog enkele weken duren voor je je eindafrekening ontvangt.

    Extra tip voor jou: maak zo snel mogelijk een foto van je huidige meterstanden met een krant erbij, zodat je de datum van je meterstand kan bewijzen. Als op je eindafrekening je meterstanden te hoog zijn ingeschat door netbeheerder Fluvius, dan kan DATS 24 dankzij die foto's voor jou aan Fluvius aantonen dat je verbruik lager lag. Zo kunnen we je helpen om niet te veel te betalen. DATS 24 vindt het belangrijk dat je een correcte prijs betaalt."

    Verandert mijn voorschot bij jullie t.o.v. vroeger ?

    Je voorschot is altijd gebaseerd op de inschatting van het verbruik dat je aangaf in je registratie als klant. Op het moment dat je officieel klant bent bij DATS 24, krijgen we van netbeheerder Fluvius extra info over je verbruik in het verleden. Als dat nodig is, doen we op basis daarvan een voorstel tot aanpassing van je voorschotfactuur. Zo helpen we je te voorkomen dat je bij je eindafrekening over een jaar een hoog bedrag moet bijbetalen.

    Is DATS 24 een betrouwbare leverancier? Hoezo?

    Ja, bij DATS 24 zit je goed. DATS 24 maakt al meer dan 50 jaar deel uit van Colruyt Group en deelt dezelfde waarden: klantgericht, innovatief, betrouwbaar en stabiel. We zijn een gezond Belgisch bedrijf en bovendien al jaren producent van groene stroom. We dragen duurzaam ondernemen hoog in het vaandel en bieden je ook inzichten zodat je zelf doordachte keuzes kan maken.

    Hoe kom ik te weten wat mijn verbruik is, aangezien ik geen afrekening gekregen heb ?

    Je hebt een paar opties:

    1. Je hebt nog geen eindafrekening gekregen? Je kan een paar dingen doen om je jaarverbruik zo correct mogelijk in te schatten:
    a. De makkelijkste manier is je eindafrekening van 2019 of 2020 erbij nemen. Die bevatten grafieken met je verbruiken. Indien je energieverbruik of installatie niet veranderd zijn, kan je je op die cijfers baseren.
    b. Je kan ook op je facturen nagaan over welke periode je afrekening bij de Vlaamse Energieleverancier loopt. Is het ongeveer een jaar, dan kan je je op dat cijfer baseren voor je verbruiksinschatting. Is het bvb. maar 10 maanden? Dan maak je beter een inschatting op dats24.be

    2. Je hebt enkel een voorschotfactuur voorhanden? Kijk eens of je daar één van de volgende zaken ziet staan: 'geschat jaarverbruik', 'EAV' of 'Estimated Annual Volume'. Als dat zo is, kan je die cijfers gebruiken bij je registratie.

    3. Je kan je verbruiksgegevens opvragen bij Fluvius. Hoe je dat doet, wordt helder uitgelegd op www.vreg.be/nl/faillissement-vlaamse-energieleverancier (zie punt 18).

    4. Je kan ook je verbruik laten inschatten door ons tijdens je registratie op dats24.be. Op basis van een aantal basisvragen berekenen we je voorschotbedrag. Nadat we van Fluvius meer info ontvangen over je verbruiksgeschiedenis kunnen we dit - na je akkoord - nog bijstellen. Zo betaal je nooit te veel."

    Is er een vast tarief bij DATS 24?

    DATS 24 biedt vandaag één eenvoudige formule aan: een variabel tarief voor aardgas en/of 100 % groene stroom. Dit doen we omdat we ervan overtuigd zijn dat dat op dit moment de verstandigste formule is voor onze klanten. De prijzen zijn momenteel zeer hoog op de energiemarkten. Bij vaste tarieven zou je aan die hoge prijzen vasthangen. Als we in de toekomst een vast tarief aanbieden, kan je naar dat tarief overstappen zonder bijkomende kosten."

    Wat kan ik zelf doen om mijn afrekening bij Vlaamse Energieleverancier zo goed mogelijk af te ronden?

    Maak zo snel mogelijk een foto van je huidige meterstanden met een krant erbij om de datum te bewijzen. Als op je eindafrekening je meterstanden te hoog zijn ingeschat door netbeheerder Fluvius, dan kan DATS 24 dankzij die foto's voor jou aan Fluvius aantonen dat je verbruik lager lag. Zo kunnen we je helpen om niet te veel te betalen. DATS 24 vindt het belangrijk dat je een correcte prijs betaalt.

    Waarom hebben jullie niet de laagste prijs?

    DATS 24 stelt één eenvoudig, variabel contract voor dat gebaseerd is op een maandelijkse indexering. Daardoor ligt het resultaat van je simulatie het dichtst bij de meest recente marktprijzen. Dat is de beste garantie die we je kunnen geven voor een zo correct mogelijke inschatting van je voorschotbedrag. Wij zijn ervan overtuigd dat dit de eerlijkste manier is om je voorschot te berekenen.

    Andere leveranciers gebruiken andere methodes en andere parameters bij de berekening van het voorschotbedrag (bvb. kwartaalindexering), waardoor zij een ander voorschotbedrag voorstellen. Het is pas bij de afrekening (na ongeveer een jaar) dat je weet welke de meest correcte schatting geweest is."

    Jullie zeggen dat jullie zelf produceren, dan zouden jullie toch interessante prijs moeten kunnen bieden?

    Doordat we, net als alle andere producenten, onze geproduceerde elektriciteit op het net plaatsen, maken we deel uit van de elektriciteitsmarkt. De wet van vraag en aanbod bepaalt de prijs van de stroom die DATS 24 produceert.

    Hoe werkt dat? Op de elektriciteitsmarkt wordt de uurprijs bepaald door eerst de goedkoopste productiemiddelen in te zetten. Hernieuwbare energie eerst, dan nucleaire energie en tenslotte aardgas. Het laatste productiemiddel dat nodig is om aan de vraag te voldoen, bepaalt de elektriciteitsprijs voor dat uur. Als enkel hernieuwbare energiebronnen volstaan voor de volledige elektriciteitsvraag op dat ogenblik, dan is de elektriciteitsprijs heel laag. De prijs stijgt als we daarnaast ook een beroep moeten doen op nucleaire energie en aardgas. Op de elektriciteitsmarkt wordt er dus voor elk uur van de dag een andere prijs vastgelegd, afhankelijk van de elektriciteitsvraag en het aanbod van dat uur.

    Zo bepaalt de wet van vraag en aanbod de prijs van de stroom die DATS 24 produceert. Conclusie: hoe meer mensen kiezen voor groene stroom, hoe goedkoper je energie wordt!"

    Ik lees dat het mogelijk is om met terugwerkende kracht klant te worden bij DATS 24. Hoe gaat dat in zijn werk?

    Als je beslist om klant te worden bij DATS 24 (via dats24.be), dan stellen we je een aantal vragen. Eén daarvan is de datum waarop je wil dat je nieuwe contract ingaat. Je kiest daar de eerste beschikbare datum.

    Meteen na je aansluiting als klant stuur je een e-mail naar energievragen@dats24.be of je belt naar 02 583 11 61. Je laat ons weten dat je ex-klant bent van de Vlaamse Energieleverancier en wil overstappen vanaf 08/12/2021. Wij zorgen er dan voor dat je contract op die datum begint. Vermeld in die e-mail zeker je naam, adres en de EAN-codes van je aansluiting."

    Als ik kijk naar de V-test van VREG, staan jullie niet bovenaan. Hoe komt dat?

    Het contract dat DATS 24 aanbiedt, is een variabel contract met daarin 100 % groene, Belgische stroom. Als je appels met appels vergelijkt en dus alleen kijkt naar leveranciers die ook groene stroom aanbieden tegen een variabele prijs, gebaseerd op een maandindexering, staan we meestal wel bovenaan. De ranking varieert per regio.

    In de V-test staan bvb. heel wat contracten waarvan de prijsformule gebaseerd is op een kwartaalindexering. DATS 24 stelt één eenvoudig, variabel contract voor dat gebaseerd is op een maandelijkse indexering. Daardoor ligt het resultaat van je simulatie het dichtst bij de meest recente marktprijzen. Dat is de beste garantie die we je kunnen geven voor een zo correct mogelijke inschatting van je voorschotbedrag. Wij zijn ervan overtuigd dat dit de eerlijkste manier is om je voorschot te berekenen."

    Ik was klant bij de Vlaamse Energieleverancier via de groepsaankoop van de provincie Oost-Vlaanderen. Wat moet ik nu doen?

    De provincie heeft laten weten dat zij op korte termijn geen vervanger aanbieden voor de Vlaamse Energieleverancier en dat de deelnemers aan de groepsaankoop zelf een nieuwe leverancier moeten zoeken.

    Vandaag ontvang je elektriciteit en/of aardgas van Fluvius gedurende 60 dagen, dus je hoeft je geen zorgen te maken op dat vlak. Wij adviseren je wel om je nieuwe leverancier vóór 07/01/2022 te kiezen. Dan kan je met terugwerkende kracht vanaf 08/12/2021 aansluiten bij sommige leveranciers en ook bij DATS 24.

    Een groepsaankoop kan een goed idee zijn als je je overstap wil uitbesteden en een lage prijs zoekt. De kans is echter klein dat er vandaag interessante groepsaankopen worden voorgesteld, omdat de energieprijzen op dit moment historisch hoog zijn. In elk geval is het aangewezen dat je ook bij een groepsaankoop vergelijkt met de aanbiedingen op de markt op dat moment om er zeker van te zijn dat je een goede keuze maakt.

    DATS 24 neemt niet deel aan groepsaankopen. Wij verkiezen een langetermijnrelatie met onze klanten en doen er alles aan om je tevreden te houden: een correcte prijs voor nieuwe én voor bestaande klanten, een goed functionerende klantendienst die dagelijks per telefoon bereikbaar is, 100 % groene, Belgische stroom, abonnementskosten die in 12 gelijke, maandelijkse schijven aangerekend worden, enz. Dankzij die langetermijnrelatie kunnen we als bedrijf groeien en verder investeren in bijkomende duurzame energiebronnen."