CNG is veel milieuvriendelijker dan klassieke fossiele brandstoffen. Het stoot heel wat minder schadelijke stoffen uit dan diesel of benzine: veel minder fijnstof, minder CO2 en veel minder stikstofoxiden (NOx). In combinatie met het rijcomfort, veel lagere tankprijzen en een breed aanbod wagens, wordt het weleens de ideale 'transitie' genoemd naar 100 % groene mobiliteit.
  • Het duurzamere karakter van CNG in een oogopslag*:

  • Beter voor het milieu, onze gezondheid én het klimaat

    CNG-wagens bieden een groot voordeel op vlak van lokale luchtkwaliteit. Ze stoten geen roet uit, geen benzeen en geen kankerverwekkende stoffen. Bovendien stoten ze ook zo'n 75 % minder fijnstof en stikstofoxiden uit in vergelijking met diesel en benzine.

    In vergelijking met diesel- en benzinewagens daalt de uitstoot van CO2 met zo'n 25 tot 35 %. Van alle wagens met verbrandingsmotor, haalt de CNG-wagen de beste ecoscore. Dat is de schaal die aangeeft hoe milieuvriendelijk een wagen is. CNG-wagens halen hierin 77,7/100. In verhouding krijgen diesel- en benzinewagens respectievelijk maar 57,4 en 65,5 op 100. Hybride en plug-in hybride wagens halen ook een ecoscore van respectievelijk 76.8 en 76.7 op 100. Wagens op aardgas moeten enkel de batterij-elektrische en de waterstofwagen (op groene H2) laten voorgaan. Die scoren elk 84.3/100.

  • Bron: ecoscore.be - laatste database update: 17/11/2020

  • Deze milieu- en klimaatvoordelen van CNG worden bevestigd door een recente studie van Carbone 4, een Frans studiebureau gespecialiseerd in koolstofarme strategieën en klimaatadaptatie. De cijfers in de grafiek hieronder zijn LCA-cijfers: Life Cycle Analysis. Ze houden dus rekening met productie van de wagen, het gebruik en de end-of-life van de voertuigen. En met de well-to-wheel-uitstootcijfers (van de productiebron tot het tanken of laden) van de brandstoffen of energie.

    Lees meer advies over CNG

    *Deze gegevens komen uit de studie 'Duurzaamheidsanalyse CNG-diesel-benzine voor personenwagens in België, 01/2018', door de afdeling Research Development and Innovation van Colruyt Group. Deze studie werd geverifieerd door prof. De Meester (UGent). De resultaten van deze studie werden bevestigd door de 'Vergelijkende literatuurstudie van de milieuimpact voor CNG-, Diesel-, Benzine-, H2-en Elektrisch aangedreven passagiers-voertuigen, 05/2018.' door Prof. Dr. Ir. Thierry Coosemans, VUB-Mobi