Kiezen voor CNG is kiezen voor bewuster rijden. Hoe jouw prijs aan de pomp bepaald wordt en rijden met CNG iets voor jou is, lees je hier.

  • Hoe wordt de prijs van CNG bepaald?

    De grootste factor is kostprijs van aardgas op de internationale markten. Deze bepaalt namelijk de aankoopprijs. Daarnaast zijn er uiteraard de bedrijfskosten van de aanbieder. Waar mensen minder bij stil staan, is dat het aardgas in het tankstation zelf gecomprimeerd wordt, wat op dit moment – door de hoge energieprijzen – een duur proces is.

    Wij denken dat de uitzonderlijke situatie waarin we ons momenteel bevinden ook het einde betekent van een jarenlange periode van stabiele prijszetting voor CNG. Daar waar de prijzen voorheen gedurende maanden onveranderd bleven, zullen deze voortaan veel meer variëren. Maar we geloven wel dat de markt binnen een paar maanden zal kalmeren.

  • Investeren in duurzame brandstof en energie

    DATS 24 heeft de voorbije jaren alles op alles gezet om de transitie naar duurzamere brandstoffen waar te maken. Die voortrekkersrol opnemen, zowel in CNG als nu ook in H2, vraagt grote inspanningen. Zo gaat de winst die we boeken opnieuw bijna volledig terug naar investeringen in duurzame brandstoffen en energie.

  • CNG tanken: hoog- en laagcalorisch

    Je prijs is ook afhankelijk van het station, jouw regio en het type aardgas dat door de distributienetbeheerder verdeeld wordt in deze regio. De hogere caloriewaarde van hoogcalorische CNG (CNG-H) betekent dat je tot 20 % verder rijdt met dezelfde hoeveelheid CNG in je wagen. Het verschil in prijs weerspiegelt dat verschil in autonomie. Je wagen is trouwens voorzien om op beide types CNG te rijden. Door het verschil in prijs en autonomie komt de uiteindelijke verbruikskost per kilometer voor hoog- en laagcalorisch CNG op hetzelfde neer. Verdeelt jouw distributienetbeheerder hoog- of laagcalorisch aardgas?

    Bekijk de CNG-prijs in jouw buurt

  • Rijden met een CNG motor

    Met 1 kg laagcalorisch CNG geraak je even ver als met 1 l diesel. De motor van een CNG-wagen gaat ook langer mee dan de motor van een diesel- of benzineauto. Dat komt omdat de verbranding properder en zuiverder is. De motor trilt minder, wat minder slijtage veroorzaakt. Een CNG-wagen stoot bovendien geen roet uit, waardoor er geen nood is aan een roetfilter die op tijd en stond vervangen moet worden. Je moet dus minder snel uitkijken naar een nieuwe wagen.

  • De totale verbruikskost van een CNG wagen vs. benzine en diesel

    Onze mobiliteitsexpert onderzocht hoe sterk de totale verbruikskost verschilde tussen een Volkswagen Golf 8 op CNG, benzine en diesel. Bij een CNG-prijs van € 1,99 (laagcalorisch) is de verbruikskost van Volkswagen Golf 8 die op CNG rijdt, nog steeds 12 % lager dan een gelijkaardig model met benzinemotor. Rijden op CNG blijft hier dus goedkoper. De verbruikskost per kilometer voor een CNG-wagen is met de huidige prijzen gelijk aan die van een equivalent dieselvoertuig.

     

    De prijzen zijn gebaseerd op de CNG-prijzen en officiële diesel- en benzineprijzen van 30/12/21.

  • Huidige verbruikskosten per km voor een VW Golf 8, diesel, benzine en CNG, berekend door DATS 24 op basis van de prijzen van 30/12/2021 op het DATS 24- station Halle Ring.

    Extra informatie over de berekening van de verbruikskost

    CNG-auto's zijn "bi-fuel" en leggen gemiddeld 90 % van hun kilometers af op CNG en 10 % op benzine. De kosten van het CNG-verbruik per gereden km zijn gebaseerd op het verbruik van een VW Golf 8, een CNG-prijs van 1,99 euro/kg en een verbruik van 4,28 kg/100 km en 7 l/100 km.

    De formule voor de kosten per kilometer = ((CNG-prijs * verbruik van 4,28 KG)*90% )+((benzineprijs * verbruik van 7L)*10%)

    De kosten van het benzineverbruik per kilometer gelden ook voor een VW Golf 8, gebaseerd op de benzineprijs bij DATS 24 - Halle Ring op 30/12/2021, met een verbruik van 6,35L/100 km. Dit is ook het geval voor de dieselversie van de VW Golf 8, die een verbruik heeft van 5,5 liter per 100 km. De verbruikscijfers zijn gebaseerd op gegevens van www.spritmonitor.de.

    DATS 24-prijzen per 30/12/2021 aan het tankstation Halle Ring, Edingensesteenweg 300: Euro95-benzine tegen 1,548 euro/liter, diesel tegen 1,569 euro/liter en CNG tegen 1,99 euro/KG.

    Wij vergelijken altijd laagcalorisch aardgas met diesel, omdat de verhouding met diesel ongeveer 1:1 is. De kosten per kilometer van hoogcalorisch aardgas (hogere kosten maar lager verbruik) zijn dezelfde als die van laagcalorisch aardgas.

  • BIV & verkeersbelasting

    Met een CNG-wagen zit je ook goed voor de nieuwe manier van BIV-berekening die begin 2021 geïntroduceerd werd. Vanaf nu wordt actiever rekening gehouden met de CO2-uitstoot van een wagen. Aangezien dat bij een CNG-wagen tot 30 % minder is, geniet je van de lagere tarieven bij je BIV en wegentaks.

    Bovendien zijn de prijzen van een auto op CNG te vergelijken met de prijs van een benzine- of dieselwagen.

    Kies jouw CNG-wagen

  •  

  • Veelgestelde vragen

    De internationale gasprijzen zijn sterk gedaald. Waarom stijgen jullie opnieuw?

    Twee weken terug stonden de gasprijzen op 89 euro per MWh. Vorige week topten deze af op 180 euro per MWh, wat meer dan een verdubbeling betekende. Op dit ogenblik situeren ze zich na enkele prijsdalingen nog altijd rond de 100 euro/MWh, wat 4 tot 5 keer meer is dan we jaren gekend hebben. We begrijpen dat dit nu even een tegenvaller is. Net omwille van die fikse prijsstijgingen hebben we de klant de voorbije weken zoveel mogelijk willen vrijwaren. De prijs van 1,99€ die vandaag wordt aangerekend is de doorrekening van de huidige prijs op de internationale markt. Wij denken dat deze uitzonderlijke situatie ook het einde betekent van een jarenlange periode van stabiele prijszetting voor CNG. Daar waar de prijzen voorheen gedurende maanden onveranderd bleven, zullen die voortaan veel meer variëren. Maar we geloven wel dat de markt zich binnen een paar maanden zal kalmeren. Hier melden we toch nog even bij dat de verbuikskost van een CNG-wagen, ook met deze prijzen, nog steeds lager is dan de vebruikskost van de benzinewagen, en vergelijkbaar met de verbruikskost van de dieselwagen.

    Prijszetting: hoe wordt de prijs van CNG bepaald?

    De grootste factor is uiteraard de kost van aardgas op de internationale markten. Die bepaalt de aankoopprijs. Daarnaast zijn er uiteraard de bedrijfskosten van de aanbieder. Waar mensen minder bij stil staan, is dat het aardgas op het station gecomprimeerd wordt. Dat proces verbruikt wel wat energie. En laat nu net ook de elektriciteitsprijzen op een hoog niveau staan. Voor DATS 24 is het de voorbije jaren vooral een zaak geweest van investeren. Die voortrekkersrol, zowel in CNG als nu ook in H2, heeft veel investeringen gevraagd. De winst die we boeken, wordt opnieuw ingezet in investeringen in duurzame brandstoffen en energie. Zo maken we onze missie waar als leverancier van energie voor onderweg, thuis en op het werk.

    Wij denken dat deze uitzonderlijke situatie ook het einde betekent van een jarenlange periode van stabiele prijszetting voor CNG. Daar waar de prijzen voorheen gedurende maanden onveranderd bleven, zullen die voortaan veel meer variëren. Maar we geloven wel dat de markt zich binnen een paar maanden zal kalmeren.

    Is CNG nog een verantwoorde keuze?

    Ja, CNG blijft een verstandige keuze. Je totale verbruikskost blijft voordeliger dan diesel en benzine. Een voorbeeldje met een Volkswagen Golf 8 op CNG, benzine en diesel. Met de CNG-prijs van € 1,99 is het vers met de benzinewagen nog steeds 12%, waardoor rijden op CNG in dit geval nog steeds goedkoper is. Deze verbruikskost per kilometer voor een CNG-wagen is gelijk aan die van een equivalent dieselvoertuig.

    Is CNG nu duurder dan diesel en benzine?

    Het is ook goed om voor ogen te houden dat je totale verbruikskost voordeliger blijft bij CNG dan benzine. Een voorbeeldje met een Volkswagen Golf 8 op CNG, benzine en diesel. Met de CNG-prijs van € 1,99 is het verschil met de benzinewagen nog steeds 12%, waardoor rijden op CNG in dit geval nog steeds goedkoper is. De verbruikskost per kilometer voor een CNG-wagen is gelijk aan die van een equivalent dieselvoertuig. Momenteel bevinden we ons in een uitzonderlijke situatie. Experten verwachten dat de markt zal kalmeren in de loop van het tweede trimester 2022.

    Wat is de link tussen de prijs van CNG in het tankstation en de prijs van aardgas op de gasmarkt?

    CNG is aardgas voor voertuigen en volgt de tendensen van de internationale gasmarkt. Als de prijs van aardgas stijgt (en in deze uitzonderlijke tijden stijgt die bijzonder hoog), dan volgt de prijs van CNG uiteindelijk ook.

    Wie bepaalt de prijsstijgingen?

    De prijs van CNG stijgt door een combinatie van factoren: de geringe gasvoorziening in Europa, de grotere vraag naar aardgas omdat het winter is, het economisch herstel en de onstabiele geopolitieke situatie. Dit leidt tot een ongekende stijging van de aardgasprijzen op de internationale markten.

    Duurzaamheid betekent ook ondernemen met het oog op de langere termijn. In die optiek is het onvermijdelijk dat de CNG-prijzen een weergave zijn van die huidige prijsniveaus op die internationale markten. Wij denken dat dit ook het einde betekent van een jarenlange periode van stabiele prijszetting voor CNG. Daar waar de prijzen voorheen gedurende maanden onveranderd bleven, zullen die voortaan veel meer variëren. Maar we geloven wel dat de markt zich binnen een paar maanden zal kalmeren. Voor DATS 24 is het de voorbije jaren vooral een zaak geweest van investeren. Die voortrekkersrol, zowel in CNG als nu ook in H2, heeft tientallen miljoenen euros aan investeringen gevraagd. De winst die we boeken, die wordt opnieuw ingezet in investeringen in duurzame brandstoffen en energie. Zo maken we onze missie waar als leverancier van groene, duurzame energie voor onderweg, thuis en op het werk.

    Zal de prijs van CNG terug zakken?

    Ja, de prijs van CNG zal opnieuw dalen wanneer de gasmarkt structureel kalmeert. We sluiten niet uit dat deze prijs nog zal verhogen, maar we verwachten dat de gasmarkt tegen het voorjaar en de zomer opnieuw kalmeert. Als de gasprijzen structureel variëren, vertaalt dit zich ook in de prijzen voor CNG.

    Wij denken dat deze uitzonderlijke situatie ook het einde betekent van een jarenlange periode van stabiele prijszetting voor CNG. Daar waar de prijzen voorheen gedurende maanden onveranderd bleven, zullen die voortaan veel meer variëren. Maar we geloven wel dat de markt zich binnen een paar maanden zal kalmeren.

    Zal de prijs van CNG nog verder stijgen?

    Dat hangt af van wat er nog gebeurt op de gasmarkt de komende tijd. Die beweegt nu onder invloed van verschillende factoren: de uitzonderlijk hoge prijs van aardgas op de energiemarkt die nu nog stijgt door geopolitieke spanningen en de grotere vraag naar aardgas omdat het winter is. De verwachting is dat de prijzen het komende jaar op een plafond zal blijven hangen dat 4 tot 5 x hoger is dan we gewend waren de voorbije jaren. Als de gasprijzen structureel variëren, vertaalt dit zich ook in de prijzen voor CNG.

    Wij denken dat deze uitzonderlijke situatie ook het einde betekent van een jarenlange periode van stabiele prijszetting voor CNG. Daar waar de prijzen voorheen gedurende maanden onveranderd bleven, zullen die voortaan veel meer variëren. Maar we geloven wel dat de markt zich binnen een paar maanden zal kalmeren.

    Hoe komt het dat de prijs van CNG in het buitenland niet of nauwelijks stijgt?

    In heel Europa stijgen de CNG-prijzen onder invloed van de hoge prijzen op de internationale gasmarkt. In een duurzaam bedrijfsmodel zijn leveranciers genoodzaakt de prijsstijging door te vertalen naar hun eigen aanbod. Het is mogelijk dat vandaag nog niet alle leveranciers die beweging gemaakt hebben. Zowel in Frankrijk als Duitsland stijgt de prijs echter wel naar 2 euro en meer. In Nederland is de prijs vandaag ook al 1,83 euro.

    Waarom is de prijs van CNG in mijn tankstation nog hoger dan die enkele km verder (beide DATS 24)?

    De kans is groot dat in het ene tankstation al hoogcalorische CNG wordt aangeboden en in het andere nog laagcalorische CNG. Hoogcalorische CNG is iets duurder (momenteel €2,27) maar de hogere caloriewaarde ervan betekent dat je tot 20 % verder rijdt met dezelfde hoeveelheid CNG in je wagen. Het verschil in prijs weerspiegelt dat verschil in autonomie. Tegen 2024 is België via gasnetbeheerder Fluxys sowieso volledig overgeschakeld naar hoogcalorisch aardgas en dus ook hoogcalorische CNG in de tankstations. Op www.gasverandert.be kan je zien of jouw regio er al bij is. Of lees hier meer over het verschil tussen laag- en hoogcalorische CNG.

    Waarom is de prijs van CNG in mijn tankstation nog hoger dan die enkele km verder (1 v DATS 24 en 1 v een ander merk)?

    Dat kan 2 redenen hebben:

    1. Het ene tankstation biedt al hoogcalorisch aardgas aan (iets duurder, maar je rijdt er ook verder mee) en het andere nog laagcalorisch aardgas. Hier lees je meer over de 2 types CNG.

    2. Brandstofleveranciers zijn genoodzaakt de prijsstijging door te trekken naar hun eigen aanbod om gezond te blijven. Het is mogelijk dat vandaag nog niet alle leveranciers die beweging gemaakt hebben.

    Rij ik nu beter op de benzinetank van mijn CNG-auto?

    Neen, op je CNG-tank rijden blijft interessant. Je kost per kilometer ligt namelijk lager (tot zeker 1 euro/100 km aan de huidige benzineprijs), omdat je doorgaans minder verbruikt met een CNG-tank. Dit is ook een tijdelijke en uitzonderlijke situatie. Wie al jaren op CNG rijdt, heeft de voorbije jaren al fors kunnen besparen. We begrijpen dat dit nu even een tegenvaller is. Daarom heb ik het opnieuw berekend wat het verschil in totale verbruikskost is tussen een benzinewagen en een equivalente CNG-wagen, rekening houdend met die nieuwe prijs van €1,99/kg voor laagcalorisch aardgas. Als je kijkt naar de totale verbruikskost zien we dat de verbruikskost per kilometer nog steeds 12 % lager licht dan deze van een benzinewagen. Ook nu is CNG-rijden nog steeds goedkoper dan op benzine rijden. Particulieren gebruiken hun zelfde wagen intussen ook 9 tot zelfs 10 jaar. We willen iedereen echt op het hart drukken: over die looptijd blijft het voordeel van CNG op vlak van verbruikskost opmerkelijk.