De laatste tijd hoor je het in veel tv-spotjes van automerken: 'Deze wagen bestaat nu ook als plug-in hybride!' Of gewoon hybride. Of volledig elektrisch. Maar op wat moet je nu juist letten als je er eentje koopt of – want het is de moment – huurt op vakantie? Wij overlopen snel de grote verschillen.

  • In 't kort

    • Er zijn 3 grote elektrische types: hybride, plug-in hybride & volledig elektrisch
    • Het grote verschil zit in de manier van laden en de combinatie van een verbrandings- en elektromotor
    • Het rijbereik verschilt per model, de keuze hangt dus af van je specifieke noden
    • Tijdens het laatste (virtuele) autosalon werd duidelijk dat wagenfabrikanten massaal inzetten op een of meer van de 3 elektrische types. Een goede indicatie dat elektrisch rijden een belangrijke rol speelt in de transitie naar 100 % groene mobiliteit
  • De hybride

    Een ‘gewone’ hybride of zelfopladende hybride moet niet aan een stekker opgeladen worden. Dit is de meest laagdrempelige en de minst dure vorm van elektrisch rijden. De verbrandingsmotor wordt ondersteund door een kleine elektromotor en een batterij, specifiek voor de korte afstanden en voor lage snelheden. Op die manier worden het verbruik en de uitstoot merkbaar kleiner.

    Hybrides worden vooral aangeraden voor wie korte ritten maakt of vaak in de file staat.

  • De plug-in hybride

    De batterijen van een plug-in hybride kunnen worden opgeladen via het stroomnetwerk (thuis of aan een laadpunt). De accu is groter en je rijbereik dus ook, tot 60 km volledig elektrisch. Plug-in hybrides zijn bijgevolg duurder.

    Plug-in hybrides zijn handig voor wie zowel korte als langere trajecten (200 km of meer) aflegt.

  • Volledig elektrische auto’s

    Volledig elektrische auto’s of batterij-elektrische auto’s hebben geen verbrandingsmotor meer. Dit is dus de meest pure vorm van elektrisch rijden vandaag en stoot absoluut niets uit. De voorwaarde om van deze auto’s een succes te maken, is natuurlijk dat de batterijen voldoende elektriciteit kunnen opslaan om het rijbereik doenbaar te maken. En dat de laadtijden beperkt worden. Recentere modellen halen tussen 300 en 400 km en het rijbereik blijft alsmaar langer worden. 

  • Rij je zelf al elektrisch? Dan heb je met onze laadpas toegang tot ruim 7.600 laadpunten in België en het internationale laadnetwerk.

    Ontdek er alles over